// Klantcase

Nationaal Dataportaal Wegverkeer

Hoe een evaluatieonderzoek NDW-partners inzicht gaf in het functioneren van de NDW organisatie en handvatten bood om tot een concreet Ondernemingsplan te komen.

Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) is een samenwerkingsverband tussen overheidsorganisaties waaronder Rijkswaterstaat, alle provincies, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Stadsregio Amsterdam, en de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

In NDW werken Nederlandse overheden samen aan het inwinnen, combineren, opslaan en distribueren van mobiliteitsdata. Deze gegevens zijn essentieel voor het managen van het verkeer, ze voeden talloze verkeersinformatiediensten en vormen een stevige basis onder het mobiliteitsbeleid in ons land.

Data van en over het wegverkeer zijn hun core business. Ze regelen de inwinning ervan, zien toe op de kwaliteit, ze verrijken data, slaan ze op en stellen ze beschikbaar. Gegevens worden zowel ingewonnen door de deelnemers aan het samenwerkingsverband als door externe dataproviders en geleverd aan het centrale NDW-systeem. Via dit centrale NDW-systeem worden deze gegevens beschikbaar gesteld aan wegbeheerders (ten behoeve van verkeersmanagement) en serviceproviders (ten behoeve van verkeersinformatie). Daarnaast wordt de NDW-databank gevuld met zogenaamde statusgegevens van de weg; fileberichten, wegwerkzaamheden, actuele openstelling van bruggen etc. De uitvoeringsorganisatie NDW heeft hierbij, namens de deelnemende overheden, een regisserende rol.

Situatieschets

In het Ondernemingsplan zijn, aanvullend op de Samenwerkingsovereenkomst, voor alle strategische doelstellingen KPI’s benoemd. Deze indicatoren dienden ter ondersteuning van de dialoog met de partners over de koers en te behalen resultaten.

NDW heeft Statisfact gevraagd een evaluatieonderzoek uit te voeren naar het functioneren van het samenwerkingsverband.

Uitdaging

Het evaluatieonderzoek diende NDW-partners (bestuurders, directeuren, medewerkers) bij het verstrijken van het Ondernemingsplan handvatten te geven over het functioneren van NDW en input te leveren voor het komende Ondernemingsplan. Ook moest op basis van de resultaten gedurende de looptijd van het vigerende plan bijgestuurd kunnen worden. Dit onderzoek vormde een onderdeel van het evaluatiekader.

Aanvullende doelstellingen waren:

  • Gericht verbeterpunten ophalen: resultaten moesten over het totaal, per doelgroep en per KPI inzichtelijk gemaakt worden, zodat gericht conclusies getrokken konden worden.

  • Een dusdanige meting dat herhaling en benchmarking van het onderzoek mogelijk en betrouwbaar is: dit om de ontwikkeling (van de tevredenheid) te kunnen volgen, het effect van ondernomen acties te bepalen en om de uitkomsten af te zetten tegen andere onderzoeken.

“Een paar jaar geleden hebben wij als organisatie een enquête uit laten voeren om te onderzoeken of onze partners en afnemers voldoende toegevoegde waarde zien in onze organisatie om van een tijdelijk ingerichte projectorganisatie een structureel samenwerkingsverband te maken. Dat is positief afgelopen. Er zijn nieuwe contracten getekend met daarin de belofte het samenwerkingsverband elke twee jaar te evalueren aan de hand van een enquête die ingaat op een aantal in de overeenkomst genoemde criteria. Hiervoor hebben wij Statisfact benaderd. Zij bleken in staat tegen een net tarief een enquête uit te zetten en de uitkomsten daarvan te vergelijken met de resultaten van de enquête een paar jaar eerder.

De resultaten gaven aanleiding tot een paar diepte-interviews die Statisfact heeft afgenomen; hieruit zijn aanbevelingen gekomen die voor ons samenwerkingsverband een goede leidraad vormen voor de komende twee jaar. Statisfact heeft in een aantal bijeenkomsten die wij hadden georganiseerd met onze Partners zelf de resultaten van de enquête en daaraan gelieerde diepte-interviews gepresenteerd en besproken.

Kortom, we zijn tevreden over het eindresultaat van de enquête en opgeleverde rapportage. De contacten met Statisfact zijn plezierig en ze reageren snel op vragen. Een leerpunt voor Statisfact, dat ik hen wil meegeven, is erin gelegen dat Statisfact zich meer als adviseur dan als uitvoerder van een klus mag presenteren. Ze kunnen dat, maar mogen dat nog vaker laten zien.”

- Opdrachtgever

Oplossing

Statisfact heeft een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder alle wegbeheerders en serviceproviders die op operationeel, tactisch en/of strategisch niveau betrokken zijn bij NDW. Als aanvulling op het kwantitatieve gedeelte zijn er een vijftal diepte-interviews afgenomen. Voor een zo volledig mogelijk beeld zijn verschillende type stakeholders geïnterviewd. De onderwerpen die zijn besproken kwamen voort uit de resultaten van het kwantitatieve onderzoek. Een aantal jaar later heeft Statisfact een vergelijkbaar onderzoek (enquête en interviews) uitgevoerd om daarmee de voortgang en het effect van ondernomen acties zichtbaar te maken.

Resultaat

Op basis van het kwantitatieve onderzoek en de interviews zijn er aanbevelingen gedaan voor verdere verbetering van het functioneren van NDW. Er is inzicht gegeven in:

  • De toepassingsgebieden van NDW-data en in welke mate het daarvoor voldoet.

  • Welke aanvullende soorten data en diensten men behoefte heeft.

  • Welke alternatieve partijen of bronnen van data door hen gebruikt worden en waarom.

  • De tevredenheid over de dienstverlening van NDW (begeleiding bij aanbestedingen, afhandeling van vragen, diverse overlegvormen).

  • Of men het gebruik van NDW-data zouden aanbevelen aan anderen en welke voordelen deelname aan NDW hen heeft gebracht.

Na afronding van het onderzoek heeft Statisfact de resultaten gepresenteerd aan Partners, Serviceproviders en Opdrachtgevers. Ook is er een managementrapportage opgeleverd aan NDW en is er, ten behoeve van de communicatie na afloop van het onderzoek, een infographic opgesteld. Uiteindelijk zijn deze inzichten gebruikt als input voor het nieuwe Ondernemingsplan.

Weten wat de effecten van een gebruikersonderzoek kunnen zijn op jouw organisatie?