ONS WERK

Onze Expertise

Door jarenlange ervaring hebben we een unieke aanpak ontwikkelt om onze opdrachtgevers te helpen bij een professionele en efficiënte uitvoering van onderzoek.

 

Continu verbeteren in 7 stappen

Ieder onderzoeksinitiatief doorloopt 7 stappen van meten en verbeteren. De exacte invulling bepalen we samen met jou.

Vanzelfsprekend werken wij met state of the art onderzoeks- en dashboard technologie.

 

⓵ Inrichting

We starten met een intakegesprek met de opdrachtgever en voeren deskresearch uit om de context scherp te krijgen. We creëren draagvlak voor het initiatief door in de kick-off workshop alle belanghebbenden te betrekken. We stellen daarin onder andere de te bevragen doelgroep, de vragenlijst en communicatie vast. We sluiten deze fase af met een pilot.

 
PDCA visual ter uitleg van onze werkmethode

⓶ Uitvoering

Het veldwerk bestaat uit het versturen van enquêtes, het afnemen van diepte-interviews, de inzet van feedbackzuilen of het faciliteren van panels. Afhankelijk van het doel kiezen we er één of combineren we verschillende methodieken. In deze fase adviseren we bovendien over het verkrijgen van een zo hoog mogelijke respons.

⓷ Resultaten

We analyseren de data en presenteren de highlights uit het onderzoek. We maken een eindrapport op of koppelen resultaten realtime terug via een dashboard. De resultaten worden vervolgens intern en/of extern op aantrekkelijke wijze gedeeld via een infographic of animatievideo.

⓸ Verbeterplan

In deze fase verdiepen we samen met het MT, medewerkers of klanten de resultaten in een (online) verdiepings- of activatiesessie en maken we de vertaalslag van onderzoeksresultaten naar acties. De uitkomst is een concreet verbeterplan waarmee je direct aan de slag kan samen met geactiveerde en betrokken mensen.

⓹ Verbetertraject

Hier start het implementatietraject en gaat de organisatie aan de slag met de opgehaalde inzichten. Drie maanden na afronding van het onderzoek plannen we een borgingsessie met de direct betrokkenen binnen de organisatie. Hiermee begeleiden we de voortgang van de opvolging van acties zodat resultaten worden behaald. We bespreken de status en zorgen dat het onderzoek op de agenda blijft staan.

⓺ Effectmeting

Na actualisatie van het eerdere onderzoek herhalen we deze en toetsen we de impact van ondernomen acties in een effectmeting. Hiermee creëren we een waardevolle interne benchmark.

⓻ Verbetertraject

In deze fase vindt bijsturing plaats op bestaande actiepunten en worden nieuwe actiepunten geformuleerd en geïmplementeerd.

 

Onze diensten

Door onze jarenlange ervaring weten we waar de valkuilen zitten bij het doen van onderzoek en de stappen die daarop volgen. Vragen die ons vaak gesteld worden zijn: 

  • Hoe zorgen we nu voor voldoende draagvlak voor het onderzoek zowel bij medewerkers als het MT?

  • We willen niet alleen een overall beeld, maar ook met concrete actiepunten aan de slag. Hoe doen we dat?

  • Hoe gaan we ervoor zorgen dat respondenten écht merken dat er wat met hun feedback gebeurt?

  • Hoe voorkomen we dat de aandacht voor het onderwerp verslapt na afronding van het onderzoek en de waan van de dag weer regeert.

  • Ik vind het belangrijk om de opvolging van acties te monitoren en borgen, zodat ik weet of ik op de goede weg ben. Kunnen jullie ons daarbij helpen?

 Met onze dienstverlening helpen we je om optimaal rendement te halen uit het onderzoek.

Onderzoek

Onderzoek

We voeren diverse stakeholder-, medewerker,- en klantonderzoeken uit.

Kwantitatief

Deze onderzoeken voeren we uit met behulp van online enquêtes, vaak gevolgd door (statistische) analyses en tekst analytics. Uiteraard vertalen we eerst de aanwezige informatiebehoefte naar een passende aanpak en goede vraagstelling.

Kwalitatief

We hebben veel ervaring met het afnemen van diepte-interviews, het faciliteren van klantarena’s en klantpanels en het modereren van (online) verdiepingssessies.

 
Communicatieadvies
 

Communicatieadvies

We adviseren over wat je op welke manier communiceert. Vooraf, tijdens en na het onderzoek. Bijvoorbeeld in relatie tot het verhogen van de respons of het terugkoppelen van de resultaten aan jouw doelgroep. We delen op een aantrekkelijke en eenvoudige wijze onderzoeksresultaten met behulp van infographics en animatievideo’s en helpen hiermee draagvlak binnen de organisatie te vergroten. Onderzoek met impact vraagt om een heldere communicatiestrategie.

 
Activatiediensten

Activatiediensten

Als onderdeel van onze aanpak bieden we (online) verdiepings- en activatiesessies. Hiermee helpen we om de vertaalslag van onderzoeksresultaten naar acties te maken zodat er een verbetercyclus ontstaat. Drie maanden na afronding van het onderzoek plannen we een borgingsessie met de direct betrokkenen binnen jouw organisatie. Hiermee begeleiden we de voortgang van de opvolging van acties zodat resultaten worden behaald. We bespreken de status en zorgen dat het onderzoek op de agenda blijft staan. De waan van de dag is de grootste vijand van een succesvol vervolgtraject.

Wil je meer weten over onze diensten en hoe wij jouw organisatie verder kunnen brengen?