Interne Klantbeleving

Benieuwd naar de beleving van klanten over de kwaliteit van de dienstverlening van een stafafdeling?

Veel organisaties streven naar een solide bedrijfsvoering met het beheer en de processen op orde en die het primaire proces optimaal en doelmatig ondersteunen. Een interne organisatie die de klantwaarde centraal stelt in het handelen!

Als manager ICT, manager facilitair of directeur bedrijfsvoering wil je dus dat jouw gebruikers - of interne klanten - optimaal gefaciliteerd worden bij de uitvoering van hun werk.

Door het continu monitoren van de kwaliteitsbeleving weet je hoe producten en diensten beoordeeld worden, waarin je moet investeren of saneren en hoe het bijvoorbeeld is gesteld met de klantgerichtheid van een Servicedesk.

Voor stafafdelingen is het daarnaast van belang dat hun afdeling zichtbaar is. Voor interne klanten moet het duidelijk zijn waarvoor ze bij welke stafafdeling terecht kunnen en wat ze van hen mogen verwachten. Ook het contact en de samenwerking tussen organisatieonderdelen of afdelingen kan vaak verbeterd worden (het bekende ‘kastje naar de muur’).

Met behulp van een intern klanttevredenheidsonderzoek ben je in staat om constant te evalueren en controle te behouden gedurende het hele serviceproces. Door bijvoorbeeld jaarlijks de klantwaarde te meten onder alle klanten, of bij een deel van de klanten na afloop van een belangrijk contactmoment of gebeurtenis. Bijvoorbeeld na de afhandeling van een Servicedesk melding of na afronding van een project(fase).

Met het onderzoek haal je gerichte strategische stuurinformatie op voor het bestuur en ook concrete handvatten voor de afzonderlijke stafafdelingen. Je weet daarna waar het primaire proces beter ondersteunt kan worden, welke stafafdelingen optimaal functioneren en waar verbeterpotentieel zit.

Type onderzoeken

 

Intern klanttevredenheidsonderzoek

De kwaliteit van de dienstverlening richting klanten is sterk afhankelijk van de tevredenheid van je medewerkers over interne diensten. Zij zijn immers afhankelijk van deze stafafdelingen om hun werk naar behoren uit te kunnen voeren. Door middel van een intern klanttevredenheidsonderzoek krijg je inzicht in de tevredenheid van gebruikers én de knelpunten binnen de dienstverlening.

Projectevaluaties

Door inzicht te creëren in de beleving van je klanten met betrekking tot je dienstverlening wanneer je een project oplevert of een projectfase afrondt, weet je hoe je het bij een volgend project nóg beter kan doen. Uiteindelijk moet de klantbeleving centraal staan bij elk project en dus is het zaak dat je je bij elk project afvraagt of er dingen anders of beter hadden gekund. Projectevaluaties geven je dit inzicht.

Feedbackmonitor servicedesk

De servicedesk is het eerstelijns contactpunt van jouw organisatie voor alle vragen, verzoeken en klachten van klanten, en daarmee het kloppend hart van de organisatie. Een klant wil met zo min mogelijk gedoe en goed en snel geholpen worden. Met een feedbackmonitor van je servicedesk kun je continu de kwaliteit van de afhandeling van meldingen in kaart brengt en hierop bijstuurt.

 

Vermenigvuldig de impact op je organisatie met onze bewezen onderzoeksmethode.

“In het begin van mijn loopbaan werkte ik bij een consultancybureau gespecialiseerd in het servicegerichter maken van organisaties in Nederland. Wat was het gaaf om hieraan bij te dragen met bijvoorbeeld ons eigen trainingsrestaurant. Hierin werden front-office en back-office processen gesimuleerd in een horecaomgeving. Hick-ups in het proces werden zo pijnlijk blootgelegd. Ook intern was er de nodige aandacht voor servicegerichtheid, hostmanship en customer intimacy. Ik kan me nog herinneren dat alle klanten en medewerkers een boekje toegestuurd kregen met het inspirerende verhaal van Johnny the Bagger. Over hoe jij als persoon het verschil kan maken in de ervaren service van jouw klanten. Inmiddels bijna 15 jaar geleden maar niet minder actueel. Hoe maak jij het verschil voor jouw interne of externe klanten?”

Maarten Heemskerk

Directeur, Statisfact

Klantcases

Blogs

 
 

Plan hier je adviesgesprek met Maarten.

Ben je benieuwd hoe Statisfact jouw organisatie kan helpen een intern klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren?