(Basis)registraties

Benieuwd hoe Statisfact kan helpen bij de ontwikkeling of een beter gebruik van (basis)registraties?

Registraties zijn belangrijke bronnen binnen de overheid. Veel organisaties beheren één of meerdere registraties. Gegevens worden éénmalig ingewonnen voor meervoudig gebruik, waarna uitwisselen en combineren mogelijk is. Daardoor hoeft de ondernemer en de inwoner niet steeds dezelfde gegevens aan te leveren. Het betreft bijvoorbeeld gegevens van personen, bedrijven, adressen, gebouwen en topografie. Van die registraties zijn bijna altijd meerdere organisaties afhankelijk. Sterker nog, een hoop registraties zijn door overheidsinstellingen verplicht te gebruiken bij de uitvoering van publiekrechtelijke taken. Met de inzet van registraties voeren overheidsinstellingen hun operatie efficiënter uit en verbetert de dienstverlening richting burgers en bedrijven. Bovendien helpt het bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken.

Bij basisregistraties zijn vele partijen betrokken. De (decentrale) bronhouders winnen de gegevens volgens de voorschriften in. De bronhouders leveren deze aan bij een landelijke dienst - bijvoorbeeld het Kadaster voor de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) - die de gegevens beheren en via diverse voorzieningen verstrekken aan gebruikers.

Er zijn zowel open als gesloten basisregistraties. Een gesloten registratie bevat gegevens die alleen beschikbaar zijn voor publieke partijen voor de uitvoering van wettelijke taken, zoals bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen (BRP). Een open registratie, zoals bijvoorbeeld de BAG, is ook beschikbaar voor private partijen.

Landelijke diensten beheren allerlei voorzieningen om gegevens te verstrekken aan gebruikers. Gebruikers kunnen deze gegevens dan rechtstreeks afnemen, bijvoorbeeld door een directe aansluiting op die voorzieningen. Er zijn ook andere (private) partijen die gegevens uit basisregistraties afnemen en ze vervolgens verrijken of in een product verwerken. Vervolgens leveren ze dit (commercieel) door aan gebruikers in de private en publieke sector.

Gebruikers van gegevens uit basisregistraties bevinden zich in verschillende sectoren en gegevens worden voor een diversiteit aan toepassingen gebruikt. Gebruikers en de toepassingen waarvoor zij de gegevens gebruiken zijn niet altijd in beeld, omdat gegevens ook als ‘open data’ afgenomen worden. Andersom geldt ook dat gebruikers niet altijd weten welke gegevens en voorzieningen allemaal beschikbaar zijn en hoe zij deze kunnen gebruiken om hun werk efficiënter en effectiever uit te voeren.

Onderzoek

Statisfact helpt haar opdrachtgevers in de (door)ontwikkeling van registraties met de inzet van onderzoek. Bijvoorbeeld door het inventariseren van wensen en behoeften van stakeholders, het monitoren van de implementatie van (basis)registraties bij bronhouders en het meten van de beleving van gebruikers met behulp van afnemersonderzoek.

Vermenigvuldig de impact op je organisatie met onze bewezen onderzoeksmethode.

 “Ondanks dat onderzoek naar (basis)registraties vrij specifieke materie betreft, hebben we ongemerkt als burgers hier veel mee te maken. Denk aan de wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) ten aanzien van je woning, of de Basisregistratie Personen (BRP) wanneer je trouwt, een kind krijgt of verhuist. Dan merk je de toegevoegde waarde van een goede gegevenskwaliteit. Deze moeten immers in voldoende mate volledig, juist en actueel zijn voor het doel van de gebruiker. Maar ook wil je geholpen en ondersteund worden bij het gebruik van de basisregistraties.”

Andrew Chandler

Manager, Projecten Statisfact

Klantcases

Blogs

 
 

Plan hier je adviesgesprek met Andrew.

Benieuwd hoe we jou kunnen ondersteunen bij de (door)ontwikkeling van registraties met de inzet van onderzoek?