Klantbeleving

Verras de klant voordat deze jou verrast. Ook proactief ophalen welk belang klanten hechten aan bepaalde aspecten van de dienstverlening?

Met klanttevredenheidsonderzoek maak je inzichtelijk hoe tevreden klanten zijn over bepaalde producten en diensten, de service of het contact met jouw organisatie. De tevredenheid van klanten wordt bepaald door de klantverwachting versus de daadwerkelijke klantervaring. Met de inzet van marketing en communicatie-initiatieven worden vaak beloftes gedaan. Met een klanttevredenheidsonderzoek wordt getoetst in hoeverre die beloftes ook waargemaakt worden in de ogen van de klant.

Met klantonderzoek ben je bovendien in staat om de quick wins te identificeren waarmee je snel een verhoging in de kwaliteit van dienstverlening en een positieve klantbeleving kunt realiseren. Het resultaat is dat je concrete verbeteracties en aanbevelingen krijgt waarmee je direct aan de slag kunt. De uitkomsten bieden handvatten om tussentijds bij te sturen tijdens de klantreis.

Naast een tevreden klant, is een enthousiaste klant die je organisatie aanbeveelt bij collega's, relaties of vrienden van belang. Loyale klanten leiden namelijk tot organisatiegroei en verbetering van bedrijfsresultaten. Deze klanten bevelen je niet alleen eerder aan bij anderen, maar gaan ook eerder in op up- en cross-selling initiatieven. Het is van belang om te analyseren welke elementen samenhangen met het aanraden of afraden van jouw organisatie of producten en diensten, zodat je hier op kunt inspelen.

Als een klant gefrustreerd raakt of een concurrerend aanbod (of aanbieder) als beter waarneemt, dan is dat vaak de aftrap voor het verkennen van alternatieven.

Dit leidt 9 van de 10 keer tot het verlies van een klant. Door te luisteren naar klanten en ze te vragen naar verbeterpunten, zorg je met behulp van deze feedback dat klanten een betere dienstverlening ervaren, het aanbod beter afgestemd is op hun behoeften en ze daardoor zaken met je blijven doen. De zogenaamde achterdeur dichthouden. Het beter benutten van de punten die juist goed gaan, zorgt vanzelfsprekend ook voor een hogere klanttevredenheid.

Het klantonderzoek kan een periodiek karakter hebben, bijvoorbeeld jaarlijks, of kan plaatsvinden na een bepaalde gebeurtenis. Zoals na de afronding van een project of projectfase, na het afronden van een zorgtraject of na afhandeling van een vraag, verzoek of klacht. Kies bij de uitvoering van het onderzoek altijd voor een aanpak die aansluit bij jouw organisatie en jouw klanten. Surveys, diepte-interviews of klantpanels. Online of offline. Continu of periodiek. Op die manier draagt klantonderzoek bij aan het versterken van het imago van de organisatie in plaatst van dat het afbreuk doet.

Type onderzoeken

 

Klanttevredenheidsonderzoek

Met klanttevredenheidsonderzoek maak je inzichtelijk hoe tevreden klanten zijn over bepaalde producten en diensten, de service of het contact met jouw organisatie. Met de inzet van marketing- en communicatie-initiatieven worden vaak beloftes gedaan. Met een klanttevredenheidsonderzoek wordt getoetst in hoeverre die beloftes ook waargemaakt worden in de ogen van de klant.

Projectevaluaties

Door inzicht te creëren in de beleving van je klanten met betrekking tot je dienstverlening wanneer je een project oplevert of een projectfase afrondt, weet je hoe je het bij een volgend project nóg beter kan doen. Uiteindelijk moet de klantbeleving centraal staan bij elk project en dus is het zaak dat je je bij elk project afvraagt of er dingen anders of beter hadden gekund.

 

Vermenigvuldig de impact op je organisatie met onze bewezen onderzoeksmethode.

“In het begin van mijn loopbaan werkte ik bij een consultancybureau gespecialiseerd in het servicegerichter maken van organisaties in Nederland. Wat was het gaaf om hieraan bij te dragen met bijvoorbeeld ons eigen trainingsrestaurant. Hierin werden front-office en back-office processen gesimuleerd in een horecaomgeving. Hick-ups in het proces werden zo pijnlijk blootgelegd. Ook intern was er de nodige aandacht voor servicegerichtheid, hostmanship en customer intimacy. Ik kan me nog herinneren dat alle klanten en medewerkers een boekje toegestuurd kregen met het inspirerende verhaal van Johnny the Bagger. Over hoe jij als persoon het verschil kan maken in de ervaren service van jouw klanten. Inmiddels bijna 15 jaar geleden maar niet minder actueel. Hoe maak jij het verschil voor jouw interne of externe klanten?”

Maarten Heemskerk

Directeur, Statisfact

Klantcases

Blogs

 
 

Plan hier je adviesgesprek met Maarten.

Ben je benieuwd hoe Statisfact jouw organisatie kan helpen een klantonderzoek uit te voeren?