Politie - Meldkamer Noord Nederland

Untitled design (63).png

Situatieschets

De Meldkamer Noord Nederland (MkNN) is permanent in beweging. Dat geldt voor de eigen bedrijfskundige organisatieontwikkeling, voor de weg naar de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS), en op technologisch gebied. Om de missie “Wij helpen helpen!” waar te kunnen maken, vroeg de MkNN zich af of het huidige proces van meldingen nu in ruime mate voldoet, om een goede basis te zijn voor doorontwikkelingen naar de Meldkamer van de Toekomst. 

Statisfact is gevraagd om aan de hand van een onderzoek inzicht te creëren in de aantallen en herkomst van binnenkomende ‘niet spoed’ politie meldingen om daarmee het huidige proces te toetsen op de scope van de meldkamer anno 2020.

Aanpak

Samen met de opdrachtgever en drie Statisfact onderzoekers is in een sessie een gemeenschappelijk raamwerk en werkwijze opgezet. Dit was nodig om tot een eenduidige classificatie van meldingen te kunnen komen. Aan de hand van oefeningen zijn we individueel en gezamenlijk gaan classificeren aan de hand van real cases en hebben we de uitkomsten met elkaar besproken.

Met behulp van dit classificatie raamwerk zijn de onderzoekers twee dagen op de meldkamer aanwezig geweest om 799 meldingen te beluisteren en te classificeren. De resultaten zijn vervolgens geanalyseerd, gerapporteerd en gepresenteerd in het MT. De interne organisatie is geïnformeerd met behulp van een infographic die de resultaten visueel aantrekkelijk weergeeft.

Resultaat

Het onderzoek stelde MkNN in staat het huidige proces van meldingen te evalueren op doelmatigheid en efficiency en daaropvolgend een herijkte procesplaat te maken. Deze is als blauwdruk gebruikt voor verdere doorontwikkeling van de 112 meldkamer. Zowel procesmatig als in houding en gedrag.


 

Wil je meer weten over de inzet van onderzoek bij organisatieveranderingen? Neem contact op!

Previous
Previous

Rijkswaterstaat - Documentair Informatiemanagement (DIM)

Next
Next

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid