Integriteitsonderzoek

Door recente gebeurtenissen zoals de toeslagenaffaire, misstanden bij The Voice of Holland of de MeToo-beweging tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag, heeft het onderwerp integriteit een steeds prominentere plek op de agenda gekregen binnen veel organisaties. 

Het in kaart brengen van het integriteitsklimaat is daardoor een veelgehoorde wens.

Ethiek binnen organisaties is en blijft mensenwerk

Een integere bedrijfscultuur wordt vaak als vanzelfsprekend gezien, maar toch zijn berichten over fraude, machtsmisbruik, corruptie, belangenverstrengeling en discriminatie nog veelvoorkomend. Steeds vaker lezen we er over. En ethiek binnen organisaties is en blijft nu eenmaal mensenwerk. De vertrouwenspersoon is hierbij essentieel, maar blijkt in veel organisaties buiten beeld te staan. Bovendien is de vertrouwenspersoon alleen niet genoeg om een goed integriteitsklimaat te borgen. Zaken zoals het voorbeeldgedrag van leidinggevenden zijn hier ook van groot belang.

Met heldere afspraken over het integriteitsmanagement, bijpassende verantwoordelijkheden en continue monitoring creëer je een steeds beter integriteitsklimaat. Op deze manier zorg je voor een goede werksfeer en het gewenste gedrag binnen jouw organisatie. Kortom, in een respectvolle omgeving, waar voldoende ruimte is voor terugkerende open gesprekken tussen medewerkers, gedijt jouw organisatie het best.

Heb jij inzicht in het integriteitsklimaat in jouw organisatie?

Waarom moet je een integriteitsonderzoek inzetten?

 

Vergroot integriteitsbewustzijn onder medewerkers

Het geeft inzicht in de mate waarin het integriteitsbeleid goed ingebed is in de organisatie en helpt om het integriteitsbewustzijn onder medewerkers te vergroten.

Breng grensoverschrijdend gedrag boven tafel

Veel ervaringen met grensoverschrijdend gedrag komen niet boven tafel via de reguliere kanalen. Je maakt inzichtelijk of en in welke mate grensoverschrijdend gedrag zich voordoet binnen jouw organisatie.

Krijg handvatten voor een effectievere inzet van het integriteitsbeleid

Het biedt verantwoordingsinformatie over het gevoerde integriteitsbeleid en geeft je handvatten voor verbetering.

Vermenigvuldig de impact op je organisatie met onze bewezen onderzoeksmethode.

De voordelen van een integriteitsonderzoek

Maak de door medewerkers ervaren dilemma’s zichtbaar

Krijg inzicht in de risico’s, vermeende schendingen en dilemma’s rondom integriteit. Zoals de omgang met (ambtelijke) druk, ongewenste omgangsvormen zoals pesten, discriminatie en seksuele intimidatie of oneigenlijk gebruik van bedrijfsmiddelen.

Verbeter je integriteitsklimaat met concrete acties

Het onderzoek levert concrete verbetersuggesties op voor het meldingenproces en de rol van zowel vertrouwenspersonen als integriteitscoördinatoren.

Stimuleer je medewerkers om over lastige onderwerpen te praten

We stimuleren dat er gesprekken plaatsvinden over de ‘grijze gebieden’ en komen zo tot acties die helpen om een psychologisch veilige werkomgeving te creëren.

“Real integrity is doing the right thing, knowing that nobody's going to know whether you did it or not.”

- Oprah Winfrey

Een integriteitsonderzoek in 7 stappen

Elk succesvol integriteitsonderzoek doorloopt 7 concrete stappen van meten en verbeteren.

  1. We starten met een intakegesprek met de opdrachtgever en voeren deskresearch uit om de context scherp te krijgen.

  2. Het veldwerk bestaat uit het versturen van enquêtes, het afnemen van diepte-interviews of het faciliteren van focusgroep sessies.

  3. We analyseren de data en presenteren de highlights uit het onderzoek. We maken een eindrapport op of koppelen resultaten terug via een dashboard.

  4. We verdiepen samen met het MT en/of medewerkers de resultaten in een (online) verdiepings- of activatiesessie en maken de vertaalslag van onderzoeksresultaten naar acties.

  5. Hier start het implementatietraject en gaat de organisatie aan de slag met de opgehaalde inzichten.

  6. Na actualisatie van het eerdere onderzoek herhalen we deze en toetsen we de impact van ondernomen acties in een effectmeting.

  7. In deze fase vindt bijsturing plaats op bestaande actiepunten en worden nieuwe actiepunten geformuleerd en geïmplementeerd.

 

Voorbeeld van een infographic met fictieve data van een integriteitsonderzoek. Klik om te vergroten.

 

De uitkomst van een integriteitsonderzoek

Elk integriteitsonderzoek wordt afgerond met een visueel duidelijke en leesbare infographic.

In deze infographic vatten we de uitkomsten van het onderzoek zodanig samen dat het makkelijk met medewerkers besproken kan worden.

Waarom Statisfact?

Onze klantbelofte

Je bent verzekerd van een pragmatische en resultaatgerichte aanpak. Geen dikke rapporten, maar beweging in teams binnen jouw organisatie. We bieden heldere inzichten waarmee je direct aan de slag kan samen met geactiveerde en betrokken mensen die met de resultaten verder willen.

Unieke aanpak

Door jarenlange ervaring hebben we een unieke aanpak ontwikkelt om onze opdrachtgevers te helpen bij een professionele en efficiënte uitvoering van onderzoek. Ieder onderzoeksinitiatief doorloopt 7 stappen van meten en verbeteren. De exacte invulling bepalen we samen met jou.

Gedreven en inspirerend

We zijn trots op wat we doen. We voeren onze projecten uit met enthousiaste en gemotiveerde mensen en zien die gedrevenheid ook graag terug bij onze klanten. Daarnaast hopen we anderen te inspireren en hen aan te zetten tot actie door onze kennis en ervaringen te delen. Ook faciliteren we benchlearning door klanten met elkaar in contact te brengen om van elkaar te leren.

Ervaring

Onze bedrijfsactiviteiten zijn gestart in 2003 en in die jaren hebben we vele onderzoeken op het gebied van integriteit mogen uitvoeren voor onze klanten. Bekijk om een indruk te krijgen van succesvolle projecten vooral de cases onder aan deze pagina.

Klantcases integriteitsonderzoek

 
 

Plan een afspraak in met onze expert Andrew…

…en ontdek in 30 minuten hoe je een integriteitsonderzoek uitzet binnen jouw organisatie.