Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Elke organisatie streeft naar tevreden en gemotiveerde medewerkers. Zij zijn immers de spil van een succesvolle organisatie. Maar het bewerkstelligen en, net zo belangrijk, het in stand houden van de tevredenheid onder medewerkers is voor veel organisaties een hele opgave. Door regelmatig de thermometer in de organisatie te steken met een medewerkerstevredenheidsonderzoek, haal je waardevolle inzichten op die je helpen bij het verhogen van het werkgeluk en het terugdringen van personeelsverloop.

Houd vinger aan de pols bij je medewerkers

De afgelopen jaren is er een hoop veranderd voor medewerkers. Hoog op ieders lijstje staat de enorme impact van de Coronacrisis, die ervoor heeft gezorgd dat we anders zijn gaan werken. Veel thuis zitten, de omgang met collega’s is anders, we zijn gevoeliger voor organisatieveranderingen en de onzekerheden bij werkgever en werknemer zijn toegenomen.

In deze tijd van het “nieuwe normaal” is het makkelijk om je medewerkers uit het oog te verliezen, waardoor je geen zicht hebt op hoe ze zich voelen, waar ze hun werkgeluk uit halen en of er voldoende motivatie is om de organisatie als team door moeilijke tijden heen te trekken.

Het is dus zaak dat je als organisatie continu de tevredenheid en betrokkenheid van je medewerkers blijft meten. Dat doe je door regelmatig een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit te voeren. Dit onderzoek bied je de inzichten die je nodig hebt om concrete acties te formuleren en veranderingen aan te brengen in de organisatie ter bevordering van het werkgeluk van medewerkers.

De voordelen van een medewerkertevredenheidsonderzoek

Vergaar inzicht in de beleving van medewerkers

Op basis van harde en zachte stuurinformatie ben je in staat om medewerkers optimaal te laten functioneren en creëer je een cultuur van continu verbeteren.

Stuur tijdig bij door regelmatig te meten

Door op regelmatige basis de tevredenheid van medewerkers te meten, weet je continu wat er speelt en begrijp je jouw medewerkers beter. Op deze manier kun je blijven bijsturen en de juiste HR-beleidskeuzes maken op de juiste momenten.  

Stel concrete verbeteracties op en borg de resultaten

Creëer handvatten om de medewerkerstevredenheid van jouw organisatie verder te verhogen. Met behulp van activatie- en borgingsessies zorg je er vervolgens voor om het onderwerp op de agenda te houden en zichtbare stappen te maken na het onderzoek.

Medewerkersonderzoek in tijden van organisatieverandering.

Wat is het en hoe voer je het succesvol uit?

“Vanuit mijn studies HRM en sociale wetenschappen heb ik geleerd om te kijken naar beleid, strategie, verandering, cultuur, samenwerking, gedrag en communicatie van en binnen organisaties. Hoe kan bijvoorbeeld een organisatie het beste omgaan met weerstand bij verandering? Ik vind het een uitdaging om organisaties te helpen bij het realiseren van een succesvolle verandering met behulp van onderzoek. Elke organisatie en verandering is uniek maar medewerkers blijven hierbij de spil. In onze onderzoeken binnen een veranderkundige context proberen we dan ook zowel de bovenstroom - de activiteiten die we managen - als de onderstroom - de ‘zachte’ kant met harde gevolgen - terug te laten komen.” 

Maarten Heemskerk

Directeur, Statisfact

Waarom Statisfact?

Onze klantbelofte

Je bent verzekerd van een pragmatische en resultaatgerichte aanpak. Geen dikke rapporten, maar beweging in teams binnen jouw organisatie. We bieden heldere inzichten waarmee je direct aan de slag kan samen met geactiveerde en betrokken mensen die met de resultaten verder willen.

Unieke aanpak

Door jarenlange ervaring hebben we een unieke aanpak ontwikkelt om onze opdrachtgevers te helpen bij een professionele en efficiënte uitvoering van onderzoek. Ieder onderzoeksinitiatief doorloopt 7 stappen van meten en verbeteren. De exacte invulling bepalen we samen met jou.

Ervaring

Onze bedrijfsactiviteiten zijn gestart in 2003 en in die jaren hebben we vele onderzoeken op het gebied van medewerkerstevredenheid mogen uitvoeren voor onze klanten. Bekijk om een indruk te krijgen van succesvolle projecten vooral de cases onder aan deze pagina.

Gedreven en inspirerend

We zijn trots op wat we doen. We voeren onze projecten uit met enthousiaste en gemotiveerde mensen en zien die gedrevenheid ook graag terug bij onze klanten. Daarnaast hopen we anderen te inspireren en hen aan te zetten tot actie door onze kennis en ervaringen te delen. Ook faciliteren we benchlearning door klanten met elkaar in contact te brengen om van elkaar te leren.

Klantcases medewerkertevredenheidsonderzoek

 
 

Plan een afspraak in met onze expert Maarten…

…en ontdek in 30 minuten wat de impact van een medewerkerstevredenheidsonderzoek is op jouw organisatie.