Medewerkerbeleving

Benieuwd hoe Statisfact kan helpen bij het in kaart brengen van de medewerkerbeleving binnen jouw organisatie?

Medewerkerstevredenheid leidt tot een hogere medewerkerbetrokkenheid (employee engagement) en betere prestaties. Een medewerker die zijn eigen werkzaamheden en werkomgeving als positief en stimulerend ervaart, zal een stap harder lopen voor klanten en daarmee de organisatie. Medewerkers zien bovendien haarscherp wat er in de organisatie verbeterd kan worden.

Meerdere onderzoeken wijzen uit dat HR-managers en leidinggevenden een hoog ziekteverzuim en veel burn-out klachten ervaren binnen hun organisatie. Er is sprake van een hoog verloop en onvoldoende inzicht in hoe medewerkers hun werk waarderen en wat zij nodig hebben om optimaal te functioneren. Werken op afstand verminderd bovendien de verbinding met de organisatie en kan leiden tot een verlaging van de medewerkerbetrokkenheid. Een bekend gegeven is dat organisaties met een hoge medewerkerbetrokkenheid een lager ziekteverzuim en loyalere medewerkers hebben.

Door veel organisaties wordt periodiek medewerkersonderzoek uitgevoerd. Dit terugkerende initiatief maakt onderdeel uit van de HR-beleidscyclus en geeft bijvoorbeeld inzicht in:

  • Het welbevinden van medewerkers.

  • Hoe je medewerkers kan binden en boeien.

  • Het leerklimaat en talentontwikkeling.

  • De mate waarin waarin medewerkers hun mening uiten, gemaakte fouten openlijk bespreken en ideeën aandragen (psychologisch veilig klimaat).

  • Het functioneren van teams en het teammanagement.

Een medewerkeronderzoek wordt ook vaak als instrument ingezet omdat er grote veranderingen hebben plaatsgevonden of nog gaan plaatsvinden. Denk aan reorganisaties, cultuurprogramma’s of de invoering van datagedreven werken. In dat geval wordt er vaak een thematisch en op maat gemaakt medewerkersbelevingsonderzoek uitgevoerd. Met de inzet van een dergelijk onderzoek worden medewerkers actief betrokken bij de veranderopgave.

Er ontstaat hiermee:

  • Draagvlak voor de verandering en levert ambassadeurs op die bij de implementatie betrokken kunnen worden.

  • Inzicht in de ‘harde indicatoren’, zoals de implementatie van nieuwe werkwijzen.

  • Inzicht in het ‘psychische klimaat’ en de impact van veranderingen op de productie en motivatie van medewerkers.

  • Een cijfermatige onderbouwing van het sentiment binnen de organisatie, inzicht in de trendontwikkeling (‘zijn we alweer op de goede weg’) en stuurinformatie voor het inzetten van interventies.

Onze visie is dat wanneer je niet op regelmatige basis medewerkerfeedback ophaalt, het lastig wordt om organisatie- of veranderdoelen te behalen, tussentijds bij te sturen en de juiste beleidskeuzes te maken.

Statisfact staat voor impact. Onze ambitie gaat verder dan alleen het opleveren van een onderzoeksrapport en een lijst verbeterpunten. Wij zijn pas tevreden als onze klanten echt geholpen zijn. Dat is met name een uitdaging als het gaat om veranderingen die medewerkers raken.

De impact van ons onderzoek wordt aanzienlijk vergroot, door vanaf de intake het veranderkundige aspect goed te verankeren. Daarom werken we voor onderzoeken met een stevige verandercomponent samen met een kennispartner. Zij is veranderkundig expert en gespecialiseerd in de menselijke en relationele kant van de verandering. Hoe krijgen we mensen mee in de verandering? Wat is het veranderverleden? Wat is de dagelijkse werkelijkheid van medewerkers? Wat speelt er ‘onder water’? Zij helpt de onderzoeksvraag scherp te krijgen, de uitkomsten te duiden en kan desgewenst ondersteunen bij de implementatie van verbeteringen.

Type onderzoeken

 

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Elke organisatie streeft naar tevreden en gemotiveerde medewerkers. Zij zijn immers de spil van een succesvolle organisatie. Door regelmatig de thermometer in de organisatie te steken met een medewerkerstevredenheidsonderzoek, haal je waardevolle inzichten op die je helpen bij het verhogen van het werkgeluk en het terugdringen van personeelsverloop.

Belevingsmonitor

Het doorvoeren van veranderingen in de organisatie gaat vaak niet over één nacht ijs en kan een merkbare impact hebben op de werkbeleving van medewerkers.

Zorg er daarom voor dat je tijdens het verandertraject continu in controle bent over de impact op de medewerkerbeleving, zodat je tijdig kan bijsturen of kan ingrijpen.

Integriteitsonderzoek

Door recente gebeurtenissen zoals de toeslagenaffaire, misstanden bij The Voice of Holland of de MeToo-beweging tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag, heeft het onderwerp integriteit een steeds prominentere plek op de agenda gekregen binnen veel organisaties. Het in kaart brengen van het integriteitsklimaat is daardoor een veelgehoorde wens.

 

Medewerkersonderzoek in tijden van organisatieverandering.

Wat is het en hoe voer je het succesvol uit?

 “Vanuit mijn studies HRM en sociale wetenschappen heb ik geleerd om te kijken naar beleid, strategie, verandering, cultuur, samenwerking, gedrag en communicatie van en binnen organisaties. Hoe kan bijvoorbeeld een organisatie het beste omgaan met weerstand bij verandering? Ik vind het een uitdaging om organisaties te helpen bij het realiseren van een succesvolle verandering met behulp van onderzoek. Elke organisatie en verandering is uniek maar medewerkers blijven hierbij de spil. In onze onderzoeken binnen een veranderkundige context proberen we dan ook zowel de bovenstroom - de activiteiten die we managen, als de onderstroom - de ‘zachte’ kant met harde gevolgen - terug te laten komen.”

Maarten Heemskerk

Directeur, Statisfact

Klantcases

Blogs

 
 

Plan hier je adviesgesprek met Maarten.

Benieuwd hoe we jou kunnen ondersteunen bij het vergroten van de medewerkerbetrokkenheid binnen jouw organisatie?