// Klantcase
Capri Hartrevalidatie
Hoe Capri met een medewerkerstevredenheidsonderzoek ontdekte waar verbetering nodig was op het gebied van verschillende thema’s zoals samenwerking, werkdruk, zelfmanagement, sfeer en werken in de coronaperiode.
Capri Hartrevalidatie is een centrum voor poliklinische hartrevalidatie in de regio's Rotterdam en Den Haag. De deelnemers van het revalidatieprogramma staan centraal. Zij helpen hen de draad weer op te pakken: op een gezonde manier en met vertrouwen in zichzelf. Ze werken aan conditie, zelfvertrouwen en het oppakken van het sociale leven en werk. Dit doen ze al 40 jaar.
Situatieschets
Capri realiseert zich dat mensen het verschil maken. Zeker in een steeds veranderende omgeving en in de dynamiek met verzekeraars. Daarnaast is onlangs het werken in zelfsturende teams geïntroduceerd om innovatie te stimuleren en goede ideeën vanaf de werkvloer naar boven te brengen. Hierdoor ligt er meer verantwoordelijkheid bij de teams zelf en staat het management meer op afstand in een coachende rol. Ook wilde Capri gevoel krijgen bij mogelijke verbeterpunten in de samenwerking tussen verschillende teams en hoe het werken tijdens corona hierop van invloed is geweest.
Uitdaging
Om Capri hierbij te helpen heeft Statisfact in 2016 en 2018 een medewerkertevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd met als belangrijkste doel inzicht te krijgen in de beleving en tevredenheid van medewerkers. Om de ontwikkeling hiervan zichtbaar te maken en het MT handvatten te bieden om de zelfsturende teams optimaal te begeleiden en faciliteren heeft Statisfact eind 2020 opnieuw een onderzoek uitgevoerd. De uitdaging hierbij was om zoveel mogelijk de benchmark in stand te houden met de voorgaande onderzoeken en tegelijkertijd in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen zoals de introductie van zelfsturende teams en werken tijdens corona.
“Statisfact is makkelijk te benaderen, ze denken echt met je mee en kijken daarbij ook naar wie je bent als organisatie. Het contact verloopt altijd vlot, kortom; ik ervaar de samenwerking als zeer prettig. Ik zou ze aanbevelen omdat ze een betrouwbare en proactieve partner zijn. Je kunt van Statisfact op aan en ze denken ook vooruit en met jou mee. Blij mee!”
- Opdrachtgever
Oplossing
Er is een kwantitatief online onderzoek onder alle medewerkers uitgevoerd. Hierin hebben we de algemene tevredenheid en de tevredenheid over verschillende thema’s zoals de werkzaamheden, sfeer/cultuur, samenwerking, (zelf)management en arbeidsvoorwaarden, in detail uitgevraagd.
Ook zijn er additionele vragen opgenomen met betrekking tot het werken gedurende de coronaperiode. Hiermee is duidelijk gemaakt in welke mate het werken bij Capri in negatieve of positieve zin beïnvloed is door het coronavirus.
Vervolgens zijn de resultaten geanalyseerd, gerapporteerd en gepresenteerd.
Resultaat
Uit het onderzoek kwam naar voren dat het werken bij Capri met een ruime voldoende wordt gewaardeerd. Met name de werksfeer en de werkzaamheden worden positief beoordeeld. De volgende quote van een respondent illustreert dat:
“Pluspunten van het werken bij Capri zijn de voldoening die ik haal uit het werk. Kansen om leuke uitdagingen aan te gaan en nieuwe dingen te ontwikkelen. Gezelligheid en samenwerking met diverse disciplines. Afwisseling in het werk en ruimte om je taken uit te breiden. Veel tevreden deelnemers over het algemeen. Vrijheid en mogelijkheden en hulp om nieuwe ontwikkelingen in het werk mogelijk te maken”.
Verder is in het onderzoek ook te zien welke aspecten zijn gedaald en gestegen in de afgelopen 2 jaar en of de ondernomen acties wel of niet effect hebben gehad.
De resultaten zijn in een overzichtelijke en visueel aantrekkelijke rapportage verwerkt. In deze rapportage zijn ook de verschillen tussen de functiegroepen in kaart gebracht evenals de verschillen ten opzichte van de vorige metingen, zodat Capri gericht conclusies kan trekken. Gerichte conclusies leveren duidelijke en concrete verbeteracties op voor het HR-beleid van Capri.
Na afloop van het onderzoek zijn de resultaten aan het MT gepresenteerd en zijn de uitkomsten met elkaar in de context geplaatst.
Ook is er een infographic opgemaakt in de huisstijl van Capri. Deze infographic is gebruikt om de resultaten intern te delen en als ‘praatplaat’ ingezet binnen teams. Ook biedt het Capri de mogelijkheid om de infographic in te zetten voor arbeidsmarktcommunicatie en de werving van medewerkers.
Door het onderzoek te herhalen, wordt de ontwikkeling (van de tevredenheid) zichtbaar gemaakt en kan Capri de effectiviteit van de ondernomen verbeteracties toetsen. Ook wordt zo periodiek de dialoog met medewerkers gevoerd over de uitkomsten en het verhaal achter de cijfers.