Luisteren naar de klant is de beste marketing die er is

In het artikel De klant centraal stellen is achterhaald in het Financieel Dagblad stelt hoogleraar Paul Iske het volgende: De klant centraal stellen? Dat is zó achterhaald. Dan plaats je de klant in jóúw omgeving. De klant zegt nu: zorg maar dat je in míjn omgeving past.’

Niet passende denkbeelden

Een interessante uitspraak, die ook duidelijk aangeeft dat de denk- en handelswijze van klanten steeds bepalender worden voor de koers die organisaties gaan en zelfs ook moeten varen. Het gaat dus niet meer op te denken zoals Henry Ford indertijd deed, wanneer het ging over de T-Ford en de klant feitelijk geen keuze had.

“Je kunt hem bij ons in alle kleuren kopen, als het maar zwart is.”

Duidelijk is dat in de tijd waarin Henry Ford leefde, luisteren naar de klant binnen middelgrote en grote organisaties een nog niet passend denkbeeld was. Wij weten en bedenken wat goed is voor de klant is of Wij bepalen en de klant kan betalen waren in dat opzicht geen uitzonderlijke gedachten en uitspraken. Overigens is de vraag of de klanten van tegenwoordig niet het beeld hebben dat de tijd bij bepaalde organisaties op dit gebied heeft stil gestaan. In dat opzicht is er nog meer dan voldoende ruimte voor groei, wat begint met luisteren en het stellen van de juiste vragen.

Het belang voor het klantonderzoek

De uitspraak van Paul Iske geeft in ieder geval aan dat het voor organisaties noodzakelijk is beter te leren luisteren naar de klant, waaraan klantonderzoeken als instrument een waardevolle bijdrage kunnen leveren. Behalve het feit dat organisaties hiermee belangrijke informatie ophalen voor het verbeteren van de kwaliteit van producten en/of dienstverlening, zorgt dit ook voor iets anders. Wanneer je namelijk als organisatie aankondigt dat je de mening van de klanten belangrijk vindt en hier mee aan de slag gaat, dan levert dit uiteindelijk een bijdrage aan een positief onderscheidend imago ten opzichte van de concurrentie. Dit alles natuurlijk wel met het uitgangspunt dat het klantenonderzoek wordt gecombineerd met heldere communicatie en terugkoppeling en tevens sprake is van benodigde verbeteracties naar aanleiding van de onderzoeksuitkomsten. Kortom, wanneer organisaties zich willen onderscheiden in de dynamische markt met hevige concurrentie dan is het wellicht een optie om onderstaande zin in gedachten mee te nemen bij het bepalen van een klantgerichte koers en inzetten van de passende marketinginstrumenten:

Luisteren naar de klant is de beste marketing die er is.

 

Terug naar het overzicht

Voeg opmerking toe
  • Gast - rolex replica

    In the shop counter, it is waiting for someone to rolex replica pick up, it will give it from winding, the rolex replica uk power of life, through the father's hand to the children's hands, the continuation of life information...... "A person's life must have a high-quality mechanical watches, not because of the brand's reputation, not to show off their money. But, when a good watch worn on the wrist, you put out the watch behind the story, is countless craftsmen excellence effort; it gives you is life with ease and comfort, can be passed on the precious." Has been accustomed to omega replica consider from the investment point of view of the purchase table is no longer the most important function of the watch - timing. When the meaning of the rolex replica watch watch as a timing tool gradually faded, it has been separated from the concept of a "accessory", forming its unique culture.

  • Gast - flyen

    Two New Jersey based con artists bilked a couple christian louboutin outlet uk senior citizens out of $600,000 in order to fund cheap christian louboutin a decadent lifestyle, according to authorities. With the money they stole they indulged in a garish collection of high-priced christian louboutin for sale footwear, including crocodile leather sneakers, blue suede kicks and Christian Louboutin shoes, according to court documents.

  • Gast - Francis

    For those of you that aren't a knowledgeable heel wearer in general, I think about cheap christian louboutin footwears to be fairly hard. The backs of the shoes within are made from an extremely soft natural leather, so they could slide off of your feet and he is infamously recognized for making sky high footwears, in some cases up to 7 inches tall! I remember my extremely first pair of Louboutin high heel, they were a pair that I really did not actually assume via as they were the Rolando Boucle christian louboutin outlet which is a sling back 140mm footwear.